Vedligeholdelse

Når du bor i Lundtoftegade er det dit ansvar at passe godt på din bolig. Her kan du læse om hvad dine muligheder er for at passe bedst muligt på din bolig

Afdelingen har B-ordning

  • B-ordningen – kort fortalt

Det er dig som lejer, der sørger for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Når du flytter ind i en bolig med B-ordning, overdrages den til dig uden istandsættelse. Udgifterne til denne vedligeholdelse betales over boligens vedligeholdelseskonto, som du betaler til sammen med huslejen. Når du har opsagt din bolig kan der ikke længere disponere over vedligeholdelseskontoen. Du skal vedligeholde din bolig med så ofte, at den ikke forringes bortset fra almindeligt slid og ælde. Hvis ikke du sørger for at vedligeholde din bolig, vil dette blive vurderet som misligholdelse.

  • Boligens standard ved indflytning

Når du flytter ind i en bolig med B-ordning, overdrages den til dig uden istandsættelse. Når du flytter ind, må du acceptere, at boligen og dens træværk, inventar samt tekniske installationer bærer præg af det slid, der anses for rimeligt i forhold til boligens alder, og at der er anvendt farver, der ikke nødvendigvis falder i din smag.

Da man som lejer har ret til at udføre forbedringer inde i boligen, samt få godtgørelse for dette (råderet), må du desuden acceptere, at tidligere lejere har foretaget ændringer, der ikke nødvendigvis falder i din smag. Hvis der ved den tidligere lejers fraflytningssyn er konstateret behov for istandsættelse, som dækkes af afdelingen eller af fraflytteren, må du acceptere, at ejendomskontoret lader arbejdet udføre efter din overtagelse af boligen. Det kan tage op til 10 hverdage.

  • Vedligeholdelse i boperioden

For hver bolig er der oprettet en vedligeholdelseskonto, hvor der over huslejen spares op til indvendig vedligeholdelse. Inden du overtager boligen, får du besked om, hvor stort et beløb, der står på boligens vedligeholdelseskonto. Udgiften til hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling afholdes over denne konto. Det er din pligt som lejer at sørge for, at vedligeholdelse sker løbende, så boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.

Udgifter til vedligeholdelse og nødvendig fornyelse af låse og nøgler til boligen afholdes af lejeren.

Hvis der opstår skader på boligen, skal du omgående anmelde dette til ejendomskontoret. Du vil blive pålagt at erstatte eventuelle merudgifter, som skyldes manglende anmeldelse.

 

  • Få dækket vedligeholdelsesudgifterne

Din lejlighed har en vedligeholdelseskonto, som du kan bruge til at dække udgifterne til indvendig vedligeholdelse af din bolig f.eks. maling, tapetsering, gulvafslibning og lakering. Husk at ejendomskontoret skal godkende ændringerne, før du kan få lov til at bruge penge fra vedligeholdelseskontoen. Du kan følge med i hvad der står på din vedligeholdelseskonto på appen Mit KAB.

Senest 3 måneder efter hvert regnskabsårs afslutning, og hver gang der er foretaget udbetalinger fra boligens konto, får du meddelelse om, hvor stort et beløb der er til rådighed på kontoen.

 

  • Køkkenrenovering

Du kan bruge din vedligeholdelseskonto til at renovere dit køkken. Du kan trække 7.700,00 kr. fra din vedligeholdelseskonto (dette forudsætter at boligen fremstår i ordentlig stand. Hvis gulvene trænger til slibning skal dette gøres før man kan få tilskud til et køkken) Du har også mulighed for at ansøge bestyrelsen om 8.000,00 kr. ved at udfylde følgende skema og aflevere det på ejendomskontoret (hyperlink).

 

Processen trin-for-trin:

  1. Du aftaler med ejendomskontoret en tid til et tjek af dit nuværende køkken.
  2. Såfremt det bliver godkendt, skal du indhente et tilbud på køkkenrenoveringen samt have tegninger af den ønskede renovering
  3. Derefter skal disse tegninger samt priser godkendes nede på ejendomskontoret før renoveringen kan starte
  4. Når køkkenet er færdigt, skal du kontakte ejendomskontoret vedr. en ny aftale, hvor vi skal godkende det færdige arbejde

 

  • Installationer

Du har ret til at udføre sædvanlige installationer i boligen, herunder ret til at opsætte antenne for at modtage radio- og tv-programmer, samt installation af hårde hvidevarer. Installation af hårde hvidevarer skal efterleve de gældende autoriserede standarder, og skal tilses og godkendes af ejendomskontoret inden og efter installation.

Du skal altid give ejendomskontoret besked, inden du foretager installationen.