velkomsbrev kanslergården

Information om afdelingen

Information om afdelingen

Vi har samlet de informationer til dig, som det er relevant for dig at vide. Herunder også, hvad det vil sige at bo i en almen bolig.

Din afdeling er en del af boligorganisationen:

Boligselskabet AKB København, se hjemmesiden her: www.akb-kbh.dk

  • Affaldssortering

Kanslergården har 10 containere til dagrenovation, 5 containere til plast, 4 containere til pap, 2 containere til papir og aviser og 2 containere til bioaffald. Derudover 2 beholdere til metal, 2 beholdere til "småt" elektronik og 2 beholdere til batterier.

Husk er container fyldt op, så find en container der ikke er fyldt op

Læs mere om affald 

  • Akut hjælp ( Vagtplan ) 

Hvis du har brug for håndværkerhjælp uden for normal arbejdstid, og det ikke kan vente til næste dag, kan du kontakte vagttelefonen. Bemærk, at det skal være alvorlige problemer, fx vandskader, eller manglende varme i en kold vinter.

Læs mere om vagtplan  

  • Barnevognsrum 

Afdeling har et barnevognsrum, husk der må ikke stå barnevogne i opgangen

Læs mere om barnevognsrum 

  • Beboerdemokrati

Du er flyttet ind i en afdeling i en almen boligorganisation.

En almen boligafdeling er en selvstændig økonomisk enhed med beboerdemokrati. Boligorganisationen administreres af KAB.

Det er beboerne, som fastlægger budgettet – og dermed bestemmer, hvad der skal ske i afdelingen. Det foregår på et årligt afdelingsmøde, hvor beboere fra alle husstande har stemmeret. Afdelingsmødet vælger også afdelingsbestyrelsen, som i løbet af året tilser, at de vedtagne beslutninger bliver ført ud i livet.

Ejendomskontoret står for den daglige drift og udfører de besluttede opgaver.

Det betyder også, at afdelingen har sit eget budget – hvor indtægterne består af huslejen fra alle, som bor i afdelingen – og at der ikke er nogen, som skal tjene på det.

  • Beboerrum 

Beboere i Kanslergården har mulighed for at leje beboerrummet.

Hvis du ønsker at leje lokalet, skal du rette henvendelse til Ejendomskontoret. 

Lokalet koster 300 kr. i leje samt 500 kr. i depositum. Der er køkken med bl.a. ovne, opvaskemaskine, køleskab og fryser, mikroovn og kaffemaskiner. Der er to toiletter og garderobe

Ved modtagelsen af nøgler betales et depositum på 500 kr. samt leje af lokalet på 300 kr. (vedtaget på beboermøde i september 2014). Depositum vil blive inddraget ved mangelfuld rengøring og (forholdsmæssig) på evt. skader på inventar mv.

Depositum tilbagebetales, når ejendomskontoret  har konstateret, at nedenstående er udført efter brug.

Der er toiletpapir, sorte sække, karklude, opvaskemiddel, opvasketabs, rengøringsmidler, støvsuger og gulvmoppe til rådighed i lokalet – i skabet i garderoben.

  1. Lokaler og toiletter skal være rengjorte – og gulve vaskes.
  2. Opvaskemaskinen skal være tømt.
  3. Komfur/ovn og mikroovn skal være rengjorte efter brug.
  4. Køleskab skal være rengjort, strøm slukket og døre åbne
  5. Kaffemaskinen skal være rengjort, tømt for vand og filter.
  6. Alt affald skal være fjernet.

Hvis der sker skader, så meddel ejendomskontoret om dette.

Branddøren må kun benyttes i tilfælde af brand. Brydes sikringen af døren, skal der betales for en ny sikring – 500 kr.

Der skal være ro i beboerlokalet efter kl. 23.00.

Læs mere om beboerrummet 

  • Ejendomskontor

Ejendomskontoret er din daglige indgang til service i din lejlighed og i din afdeling. Du kan f.eks. kontakte ejendomskontoret hvis din vandhane drypper eller hvis en stikkontakt er defekt. Du har i øvrigt pligt til at informere om defekter i lejligheden.

Ejendomskontoret Borgmester Jensens alle 14, kld  (ved nedgang til vaskeriet)

Telefontid dagligt fra 8-14

Telefonnummer: 25 13 04 44

Mail: driften@kanslergaarden.dk

Hjemmeside: www.kanslergaarden.dk 

Hvis der er behov for personlig henvendelse, aftales tid med ejendomskontoret

Læs mere om ejendomskontoret 

  • Fejl og mangler ved indflytning

Husk at udfylde og aflevere den udleverede fejl- og mangelliste på ejendomskontoret. Det er din garanti for, at når du engang flytter, så skal du ikke betale for fejl og mangler, der allerede var i boligen, da du flyttede ind. OBS: Du skal også aflevere fejl- og mangellisten (med din underskrift) også selvom der ikke er fejl og mangler i din lejlighed. Den skal være afleveret senest 2 uger efter du er flyttet ind.

  • Fitnessrum

I afdelingen har vi et fitnessrum, beliggende i kælderen Jagtvej 214.

Medlemskab koster 300,- kr. om året pr. husstand.

Kontakt ejendomskontoret, for tilmelding 

Læs mere om fitnessrum 

  • Forsikring

Det anbefales at der tegnes en indboforsikring der kan dække dit indbo, inkl. glas og kummeforsikring, såfremt dit indbo ødelægges eller stjæles eller et medlem af husstanden f.eks. kommer til at ødelægge en rude eller toilettet.

Bygningen i sig selv, undtagen glas og kumme, er altid forsikret af boligselskabet.

Derimod er det dit eget ansvar at sikre dine private ejendele. 

  • Historien om Kanslergården

Vi har samlet en del billeder og historier om de gamle dage. 

Læs mere om historien om kanslergården 

  • Husdyr 

Det er tilladt at holde 2 katte, de skal blive i lejemålet og må ikke færdes på udearealerne.

Det er IKKE tilladt at holde hund

  • Husorden 

Afdelingen har en husorden

Læs mere om husorden i kanslergården 

  • Internet

Man skal selv kontakte en udbyder for oprettelse af internet. Ejendommen har aftale med Yousee. Men da ejendommen også er åbent for andre leverandører er det også en mulighed

Kontakt ejendomskontoret, hvis du er er tvivl.

  • Komfur, køleskab, opvaske og vaskemaskine  

Der er ikke komfur og køleskab i lejemålet.

Aftale med Gas laves med Hofor, som du er tilmeldt til ved indflytning. Ved opsætning og nedtagning af komfur skal arbejdet laves af en autoriseret vvs'er    

Aftale med opsætnng af 400 volts komfur, er der mulighed for at få dette, det kræver at man tilkobler komfur med elmålerens elmåler, dette arbejde skal udføres af autoriseret elektriker

Hvis du selv medbringer vaskemaskine eller opvaskemaskine skal du huske at ansøge ejendomskontoret om tilladelse før tilslutning og ibrugtagning.

Hent ansøgningsskema til opvaske og vaskemaskine

  • Leje af ekstra kælderrum

I afdelingen er der mulighed for at leje ekstra kælderrum.

Kontakt ejendomskontoret for opskrivning på ventelisten.

Læs mere om ekstra kælderrum 

  • Låsesystemer 

Der bruges nøglebrikker som nøgle til alle fællesdøre. 

Læs mere om nøglebrikker 

  • Navneskilte til ringeanlæg

I forbindelse med indflytningen i ejendommen, sættes navneskilt op gratis. Skifter man navn eller vil have en person mere på skiltet, koster det 500 kr at få et nyt navneskilt 

  • Tørrerum/tørrestativer

Der er tørrestativ i bunden af gården, der er også et stativ til tæppebankning midt i gården. Der er 2 tørrerum ved siden af vaskeriet 

Læs mere om tørrerum

  • Tv 

Vi benytter YouSee, den lille tv pakke er inkluderet i huslejen. Hvis man ikke ønsker den lille pakke, kontakt ejendomskontoret 

Ønskes yderligere tilvalg skal du kontakte YouSee

  • Telefon: 70 70 40 40 
  • Hjemmeside: www.yousee.dk        

Tilvalg afregnes direkte med YouSee

  • Vaskeri

Ejendommens vaskeri er beliggende i kælderen på Borgmester Jensens Alle 14. Der er adgang til vaskeriet gennem gården.

Saldobrikken skal bruges for at åbne døren til vaskeriet (automatisk døråbning). 

Vaskeriet består af 8 vaskemaskiner, 3 tørretumblere og en strygerulle. I den modsatte ende af kældergangen til vaskeriet er der to tørrerum - et stort og et lille.

Det er den samme nøgle til indgang til vaskeri og tørrerum (saldobrikken).

Selve betjeningen af maskinerne i vaskeriet sker ved brug af vaskebrik, hvorefter betaling bliver trukket over huslejen.

Pas GODT på vaskebrikken, hvis du mister den, så henvend dig straks til Ejendomskontoret. 

Ny Vaskebrik koster 150 kr 

Reglerne for brug af maskiner er for nuværende:

  1. Der kan vaskes alle hverdage fra 07.00 - 21.00
  2. Der må  kun benyttes 3 maskiner pr. husstand i tidsrummet 09.00-18.00
  3. Der må som hovedregel kun benyttes 1 tørretumbler og maksimalt 2 tørretumblere ad gangen, men der skal ligeledes tages hensyn til de øvrige beboere
  4. Det henstilles, at man benytter vaskeriets sæbe og skyllemiddel, da det passer til vandets hårdhed. Sæben er flydende og bliver doseret efter den mængde tøj, der er i maskinen
  5. Farvning af tøj er strengt forbudt.
  6. Brugere af vaskeriet har pligt til at behandle maskiner og materiel med omhu og til at rengøre forsvarligt efter brug, idet det er dig selv, der over husleje skal betale vedligeholdelses- og fornyelsesudgifterne

Priser:

Maskine 1-7 (6,5 kg) 9 kr. 

Maskine 8 (10 kg.) 14 kr.

Tørretumbler 60 øre pr. minut

Hvis der er en maskine, der ikke virker, bedes man venligst hænge en seddel på maskinen eller kontakte ejendomskontoret.

  1. Læs mere om vaskeriet
  2. Se om der ledig tid på vaskeriet eller dit forbrug
  3. Læs om besparelse på vores nye vaskeri 
  • Vedligeholdelse af din bolig - boligens stand

Din nye bolig er omfattet af en B-ordning. Det betyder, at der medfølger en vedligeholdelseskonto. Den kan du bruge til at istandsætte din bolig, så den bliver, som du gerne vil have den – inden for bestemte rammer. Det betyder også, at boligen ikke er ny-istandsat, når du overtager den. Læs mere om ordningen på KAB’s hjemmeside, www.kab-bolig.dk.

Du kan slå op i KAB’s selvbetjeningssystem Mit KAB og se, hvor meget der står på vedligeholdelses-kontoen. Du kan også kontakte ejendomskontoret for info om vedligeholdelseskontoen 

Når du flytter ind i en bolig med B-ordning, overdrages den normalt til dig uden istandsættelse. Når du flytter ind må du acceptere, at boligen og dens træværk, inventar samt tekniske installationer bærer præg af det slid, der anses for rimeligt i forhold til boligens alder, og at der er anvendt farver, der ikke nødvendigvis falder i din smag. Da man som lejer har ret til at udføre forbedringer inde i boligen, samt få godtgørelse for dette (råderet), må du desuden acceptere, at tidligere lejere har foretaget ændringer, der ikke nødvendigvis falder i din smag.

Hvis der ved den tidligere lejers fraflytningssyn er konstateret behov for istandsættelse, som dækkes af afdelingen eller af fraflytteren, må du acceptere, at ejendomskontoret lader arbejdet udføre efter din overtagelse af boligen.

  • Vedligeholdelse i boperioden

For hver bolig er der oprettet en vedligeholdelseskonto, hvor der over huslejen spares op til indvendig vedligeholdelse. Udgiften til hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling afholdes over denne konto. Det er din pligt som lejer at sørge for, at vedligeholdelse sker løbende, så boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.

Udgiften til vedligeholdelse og nødvendig fornyelse af låse, nøgler og nøglebrikker til boligen afholdes af lejeren 

I henhold til afdelingens vedligeholdelsesreglement skal du selv rense boligens aftrækskanal samt gulvafløb/rist i bad.

Hvis der opstår skader på boligen, skal du omgående anmelde dette til ejendomskontoret. Du vil blive pålagt at erstatte eventuelle merudgifter, som skyldes manglende anmeldelse.

Kontakt ejendomskontoret ved spørgsmål til vedligeholdelsesreglementet eller vedligeholdelseskontoen.

Læs også Kanslergårdens vedligeholdelsesreglement på hjemmesiden

Med venlig hilsen

Bestyrelsen og ejendomskontoret